To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Złotoręczni.PL
Forum dedykowane osobom, które lubią wyręczać fachowców i czynić to równie fachowo.
Praktyczne porady i obiektywne opinie o naszych narzędziach.

Narzędzia ręczne - Stacja lutownicza ZHAOXIN 936D

robertte - 2017-02-20, 20:23
Temat postu: Stacja lutownicza ZHAOXIN 936D

Dane katalogowe:
Napięcie zasilania: 230V AC
Napięcie zasilania kolby lutowniczej: 24V AC
Moc: 60W
Zakres regulacji temperatury: 200-480'C
Wykonanie ESD /zabezpieczenie antystatyczne/
Stabilizacja temperatury grota lutownicy
Waga stacji: 1,9kg
Waga lutownicy: 45g

W pudełku otrzymujemy:
Stacja lutownicza Zhaoxin 936D
Lutownica wz.907
Podstawka pod lutownicę
Gąbka lutownicza do czyszczenia grotów

watra - 2017-02-21, 10:38

robertte, słaba fonia w pokazie slajdów. Można coś z tym zrobić?

Poza tym, po raz kolejny ciekawy materiał :abba:

nomada - 2017-02-21, 12:02

Jeden pisze naukowe książki, a drugi przy pomocy trzech palców wyjaśni zasadę działania komparatora :zatrybil:
nicki - 2017-02-21, 14:01

Mam wersję 936DH, posiada niebieski wyświetlacz zamiast czerwonego. Poza tym większych różnic nie widać. Jak na razie działa nieźle. Groty rzeczywiscie solidne, po dokręceniu nakrętki nie mają żadnych luzów.
robertte - 2017-02-21, 20:07

nicki, nad gniazdem kolby jakie masz wypisane nap. zasilania? Korzystałem z chińskiej instrukcji, gdzie było napisane że wersje H zasilane są napięciem 26V, ale na kilku zdjęciach dostępnych w sieci wydaje mi się, że gniazdo oznaczone jest na obudowie 24V AC.

watra napisał/a:
robertte, słaba fonia w pokazie slajdów. Można coś z tym zrobić?
Też mnie ta fonia dołuje :-/ To wina mikrofonu (nowego!). Miał być super-hiper, a okazał się zwykłą, chińską tandetą. Na razie wstępne prezentacje sobie odpuszczam :\:
nicki - 2017-02-21, 21:03

Robertte, sam oceń. Dla mnie to niezłe jaja, jak wspomniałem większych różnic z zewnątrz nie widać. Być może 24V po chińsku to 26V po angielsku, a 80W po angielsku to 75W po polsku. Swoją kupiłem gdzieś w 2016 roku i dostałem w szarym smutnym pudełku (jak w wspominałeś), u Ciebie kolorki wypas :D

Pudełko:


Front i naklejka z tyłu:


Instrukcja:

watra - 2017-02-21, 23:20

Znalazłem chińską stronę na której sprzedają Zhaoxiny. Chińskiego nie znam, ale pismo obrazkowe znam. Ciekawa sprawa z tym zasilaniem kolby. W wersjach 936 A+ i D na płycie głównej mamy opisane zasilanie jako 24VAC, a z tyłu na metryczce 24VDC. W wersji 936DH na płycie głównej 24VAC, a na metryczce... 80W :) (dowody w załączniku ;-) )

Ciekawa sprawa z bezpiecznikami. Wersje A+ i D zabezpieczone bezpiecznikiem 0,5A, a wersja DH bezpiecznikiem 1A :oo:

W danych katalogowych we wszystkich trzech wersjach kupa chińskich znaków a następnie ±20°C (może chodzi im o dokładność pomiaru temperatury??? :hmmm: )

Coś może być na rzeczy z tym zasilaniem wersji wzmocnionej wyższym napięciem, bo to logiczne, ale sami przyznacie, że na płycie czołowej lepiej wygląda tradycyjne 24V niż jakieś dziwne 26V. Chinole głupie nie są. Piszą to co chcemy żeby było napisane, a robią swoje.

robertte - 2017-02-22, 08:50

No i tak to jest z "chińczykami". Normalnie ręce opadają :boom: .Człowiek w dobrej wierze przygotowuje się do recenzji, a potem się zastanawia, czy głupot ludziom nie nagadał. :|||:
A'propos tych nieszczęsnych 26V na kolbie to w moim przypadku mam potwierdzenie w dwóch miejscach. W instrukcji obsługi i na uniwersalnym pudełku. Wbiję fotkę w załącznik, żeby się jakoś ratować ;-)

Instrukcja obsługi, bardzo skąpa w przydatne informacje zresztą, też jest ciekawa. Na przykład dowiadujemy się z niej, że Zhaoxin wypuszcza na rynek trzy typy stacji 936 różniące się wartością napięcia zasilającego. AC 220V ±10%, AC 110V ±10% i... AC 240V ±10% :hmmm:

Ale to nie koniec niespodzianek. Z instrukcji obsługi spisałem adres strony internetowej Zhaoxinów. Na Waszych oczach zrecenzowałem, a dziś patrzę i... nie wierzę :oo: . Pod tym samym adresem zupełnie inna strona. :boom:

INOX - 2017-02-22, 09:52

W jednym ze sklepów znalazłem takie ostrzeżenie odnośnie pierwszego uruchomienia 936D. Rozumiecie o co chodzi z tym uruchomieniem po 12 godzinach od dostarczenia? Wypasione komputery uruchamia się szybciej.
Cytat:
Pierwsze uruchomienie
- Po dostarczeniu sprzętu nie należy go od razu uruchamiać.
- Sprzęt powinien pozostać około 12 godzin w temperaturze pokojowej przed uruchomieniem.
- Wszelkie zgłoszenia usterek, spowodowane przedwczesnym uruchomieniem sprzętu będą odrzucane.
Jak takie cudo przenieść do klienta, skoro trzeba 12 godzin odczekać, żeby ją uruchomić :oio:

Odnośnie wersji H to mam takiego pomysła, że trochę wyżyłowali stację bo wersje 60W mogły sobie średnio radzić na dużych polach lutowniczych np. polach masowych. 60'ka mogła nie wyrabiać z dogrzewaniem to dali większą grzałkę. Zastosowanie 2x większego bezpiecznika świadczy, że stacja zamieniła się w niewielką elektrownię ;-) ale pewnie na dużych polach radzi sobie trochę lepiej. Z pewnością jakoś to wpływa na żywotność stacji i konieczne jest stosowanie radiatorów na elementach mocy. A może w stacjach H są już jakieś blaszki podokręcane, skoro są one cięższe o 200g.

nicki - 2017-02-22, 10:43

Z odczekaniem 12h chodzi o efekt kondensacji pary wodnej, kiedy wystąpi większa różnica temperatur. Para skrapla się i może spowodować zwarcie.
Znajoma wspominała o uszkodzonej w ten sposób pralce. Stała na zimnym ganku, została wniesiona do ciepłego pomieszczenia i zaraz uruchomiona.

oski - 2017-02-22, 20:04

Witam Szanownych Kolegów!
Z przyjemnością obejrzałem kolejny film z kanału Złotoręczni.PL. Mam pytanie odnośnie testu związanego z ochładzaniem lutownicy. Pada tam stwierdzenie, że ten test jest ważniejszy od testu związanego z szybkością nagrzewania. Można prosić o doprecyzowanie?

robertte - 2017-02-22, 22:17

oski napisał/a:
Można prosić o doprecyzowanie?

Coś mi podpowiada że te szybkości nagrzewania i chłodzenia mają się nijak do faktycznej temperatury na lutownicy. Spodziewałem się, że chłodzenie będzie trwało znacznie dłużej niż nagrzewanie. Byłem zdziwiony z jaką szybkością stacja zasygnalizowała, że lutownica została ochłodzona o 100'C. Zrobię jakiś test, żeby się upewnić czy Chińczycy nie robią nas w konia, ale... garnek wody gotujemy 10 minut, a ile czasu ta woda stygnie? Fizyki nie da się oszukać i pewnie stąd moje stwierdzenie, że ten test mógł być ważniejszy, bo włączył podejrzliwość. Jutro ponownie rozstawię stację, trochę ją przećwiczę i dam znać o efektach.

robertte - 2017-02-23, 09:16

No to jestem już po testach.

Używałem cyny lutowniczej S-Sn60Pb40. Sprawdziłem jej dane katalogowe: temperatura pracy -> 320°C do 420°C, temperatura topnienia -> 183°C do 190°C

Test 1. - skuteczność nagrzewania - Zhaoxin 936 wstępnie ustawiony na 320°C, następnie wyłączony do całkowitego ochłodzenia. Lutowie ø1mm oparte o grot lutownicy. Włączam stację, temperatura szybko rośnie do ustawionej wartości, cyna rozpuszcza się na grocie ok. 2s po osiągnięciu zadanej temperatury (beep).

Test 2. - chłodzenie - Zhaoxin 936 ustawiony na 450°C, następnie zmiana wartości na 201°C. Początkowo temperatura szybko maleje, ale pod koniec wskazania zaczynają maleć w trybie w miarę racjonalnym. Natychmiast po osiągnięciu zadanej temperatury (beep) z dużym trudem, ale lutowie rozpuszcza się na grocie, po 2sek można już uznać, że grot jest schłodzony do ustawy.

Jestem zadowolony z testów :/:

PS. W załączniku wykaz najpopularniejszych grotów 900M z naniesioną temperaturą na końca grotu. Z tego co widzę kolby skalibrowane być powinny na temperaturę większości grotów. Przy takiej kalibracji niektóre groty mogą być nawet o 20°C chłodniejsze od ustawy, ale jest jeden rodzynek, który jest o 30°C cieplejszy (900M-T-K).
Jest to wykaz zrobiony dla grotów stacji Hakko 9xx. Bardzo możliwe, że chińskie podróbki mają inne parametry.

watra - 2017-02-23, 11:48

Z nudów trochę poszperałem odnośnie akcesoriów do tej lutownicy i tak:

:arrow: grzałka ceramiczna - od 10 do 20 zł w zależności od sklepu i wykonania (są dostępne grzałki w ceramice i w metalu, ceramika droższa, grzałki 60W nie znalazłem, sprzedają do modelów 936A, 936D grzałki o różnistej mocy; od 40 do 70W :hmmm: na grzałkach metalowych brak oznaczenia mocy, po prostu kawałek rurki i cztery kabelki, dlatego nie dziwić się że jednym grzeje słabiej, drugim mocniej a trzecim w sam raz)
:arrow: groty zapasowe (te zwykłe, srebrne) - ok. 10 zł sztuka
:arrow: można jeszcze kupić nakrętki plastikowe od kolby (pewnie się przegrzewają) - ok. 10zł

:idea: Zapasowa kolba lutownicza (z ceramiczną grzałką 60W, grotem, nakrętkami, tulejkami, kablami, wtykami) - 35 - 38 zł :lll:

oski - 2017-02-23, 16:34

robertte napisał/a:
W załączniku wykaz najpopularniejszych grotów 900M z naniesioną temperaturą na końca grotu.

Trochę dziwna ta tabelka. Wychodzi na to, że temperatura na końcu lutownicy nie zależy od kształtu czyli masy grota tylko od jego długości. Tylko ten T-K odbiega od całości bo ma standardowe 15mm długości a temperatura +30C, a cienka igła o tej samej długości 0C

robertte - 2017-02-24, 15:28

oski napisał/a:
Trochę dziwna ta tabelka.

Wiele rzeczy jest tu dziwnych :) Ja na ten przykład kupiłem stację Zhaoxin 936D 60W, zapasową kolbę, zapasową grzałkę i zapasowe groty.

Zadałem pytanie sprzedającemu, dlaczego grzałka w zapasowej kolbie ma ślady użytkowania - dostałem rozbrajającą odpowiedź, że kolby są testowane, a nie używane (szkoda, że kolba w stacji nie była testowana :) ) Niemniej w testy kolby jestem w stanie uwierzyć.

Zadałem pytanie sprzedającemu dlaczego do wersji 936D 60W dostałem zapasową grzałkę o mocy 40W - dostałem rozbrajającą odpowiedź, że grzałki w tych stacjach mają moc 40W. Muszę to sobie w głowie poukładać, ale na dzień dzisiejszy nie wiem jak lutownicę o mocy 60W może napędzać grzałka 40W. Chyba za mało szkół pokończyłem :oio:
Jak do tego dodać, że ten sam sprzedawca do wersji 936DH 75W sprzedaje grzałki o mocy... 75W to już nie wiem co o mojej korespondencji sądzić. Albo ja jestem głupi, albo ktoś próbuje ze mnie zrobić głupka. :crazy:

nicki - 2017-02-24, 16:57

Ja to już nic nie dopytuje, wszystko mam na pudełku :mrgreen:
watra - 2017-02-24, 17:09

robertte napisał/a:
dostałem rozbrajającą odpowiedź, że kolby są testowane, a nie używane
Niemniej bez trudu można na forach dot. akurat Z.936 znaleźć sygnały, że Chińczycy potrafią ładować do nowych urządzeń elementy z odzysku. Ja tam w to nie wierzę, ale licho nie śpi. Jest ich tam grubo ponad miliard, więc jest komu rozlutowywać to, co my w ramach działań proekologicznych oddajemy na zbiórkach starych elektronarzędzi. ;-)
A co do grzałek 40W w lutownicach 60W to podejrzewam, że wyprzedają stare zapasy. W zapasowej kolbie jaka grzałka? ceramiczna jak na filmie, czy metalowa, ale przetestowana ;-) ?

robertte - 2017-02-24, 18:56

watra napisał/a:
A co do grzałek 40W w lutownicach 60W to podejrzewam, że wyprzedają stare zapasy. W zapasowej kolbie jaka grzałka? ceramiczna jak na filmie, czy metalowa, ale przetestowana ;-) ?

Na razie rozpocząłem kolejne boksy ze sprzedającym, bo przeprowadziłem testy zapasowej, przetestowanej, kolby. Po podpięciu jej pod stację, Zhaoxin zgłupiał. Kolba nagrzewała się bardzo powoli, zupełnie inaczej niż ta z filmu. Po osiągnięciu temperatury ustawionej stacja nie sygnalizowała dźwiękiem osiągnięcia ustawy. Przy 300°C (tak wskazywał wyświetlacz) grot zaczął nabierać barwy pomarańczowej, sprawiał wrażenie, że za chwilę stal zmieni stan skupienia. Natychmiast odpiąłem kolbę od stacji i załączyłem niezapasową. Całe szczęście wszystko wróciło do normy (nie zniszczyłem stacji). Napisałem już do sklepu i czekam co tym razem wymyślą.

Żeby jeszcze bardziej sprawę zagmatwać dodam, że jak sami widzieliście mam stację Zhaoxin 936D. Kolba zapasowa ma na obudowie nadruk Zhaoxin 936A+, 936D. (grzałka w metalowej obudowie) natomiast kolba którą otrzymałem ze stacją ma nadruk Zhaoxin 936AH, 936DH (grzałka ceramiczna) :oio:

Oj, coś czuję przez skórę że powstanie nowy film o mojej Zhaoxin... :box:

trach - 2017-02-24, 21:07

robertte napisał/a:
Żeby jeszcze bardziej sprawę zagmatwać dodam, że jak sami widzieliście mam stację Zhaoxin 936D. Kolba zapasowa ma na obudowie nadruk Zhaoxin 936A+, 936D. (grzałka w metalowej obudowie) natomiast kolba którą otrzymałem ze stacją ma nadruk Zhaoxin 936AH, 936DH (grzałka ceramiczna) :oio:

Może masz wersję DH tylko jakiś chinol pomylił obudowy? ;-)

kakaduk - 2017-02-25, 13:16

robertte napisał/a:
Czarno-zielona to kolba dostarczona ze stacją, a czarna (ta przypalona) to kolba zapasowa, która nie przepracowała nawet minuty.
Grzała minutę, a wygląda jak moja Versa po pięciu latach eksploatacji :\:
nicki - 2017-02-27, 08:59

U mnie raz stacja dziwnie się zachowała. Wyłączyłem ją z pokrętłem ustawionym na około 300 stopni. Nie włączałem już jej, przekręciłem temperaturę na minimum. Trochę później znowu miałem coś do zlutowania, a że stacja stała, odpaliłem. Na wyświetlaczu nie pojawiło się standardowe "200 stopni", a o wiele wyższy wynik, coś ponad 300. Dopiero bodajże trzecie wyłączenie i włączenie stacji sprowadziło startową temperaturę do normalnej wartości.
robertte - 2017-03-01, 11:30

watra napisał/a:
robertte, słaba fonia w pokazie slajdów. Można coś z tym zrobić?

Trochę zainwestowałem w sprzęt. Podmieniłem ścieżkę audio w pokazie slajdów, ale musiałem przy tej okazji zaktualizować cały plik wideo. Dlatego całość zmieniła adres i może się zgłaszać jako nowy film. Film jest prawie ten sam clip. Na sam koniec zamieściłem tylko informację, że to nie koniec. Aktualnie jestem trochę zawalony robotą, ale jak się ogarnę to dokręcę drugi odcinek, pod roboczym tytułem "Zhaoxin 936D = serwisowy zawrót głowy". Materiały mam już zgromadzone, zapewniam że będzie ciekawie :lll:

alibaba - 2017-03-01, 20:18

Witam kolegów,
mam pytanie odnośnie gniazda do podłączania kolby. Na których pinach można spodziewać się napięcia zasilania i jakie to napięcie powinno być w przypadku prawidłowo działającej stacji?

robertte - 2017-03-02, 10:49

Gniazdo DIN masz 5-cio pinowe. Środkowy pin to ESD, po oby stronach ESD piny termopary (przy podłączaniu grzałki ważna polaryzacja) i zewnętrzne piny to zasilanie grzałki (polaryzacja nieistotna). Nie założył bym się, ale napięcie powinno być zbliżone do 24V, choć jak czytałem to mierniki potrafią wskazywać nawet 29V. :)

UWAGA :!: Japończycy w Hakko podłączają inaczej; po jednej stronie ESD grzałka, a po drugiej termopara. Niestety, niektórzy polscy sprzedawcy nie ogarniają tematu i pisząc instrukcje obsługi stacji Zhaoxin odnośnie opisu kolby posiłkują się dokumentacją stacji Hakko. :oio: Fakt faktem, że w moim egzemplarzu nie było polskiej instrukcji, a angielska była bardzo okrojona. :\:
Przykład takiej twórczości:
Cytat:
Dziękujemy Państwu za zakup systemu stacji lutowniczej o modelu ZHAOXIN 936D.
Prosimy o zachowanie instrukcji do ewentualnego użycia w przyszłości.
Przed użyciem należy zapoznać sie z instrukcją obsługi urządzenia!!!

(...)
a) pomiędzy jedną, a drugą (elementy grzejne): 2,5-3,5 (normalna temperatura),
b) pomiędzy czwartą i piątą: 45-58 (normalna temperatura),
c) pomiędzy trzecią, a grotem: powyżej 2 (normalna temperatura).

UWAGA: Piata szpilka to "+" , czwarta "-" (...)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group